marți, 28 iunie 2016

Piept de rață fript


Una din delicatesele bucătăriei internaționale este friptura din piept de rață. Nu-mi aduc aminte din copilăria mea să fi mâncat vreodată piept de rață, preferam câte un copănel, dacă mi se punea în farfurie o bucată de friptură din acestă specie. Și apoi nu prea erau rațe bune de gătit pe vremea copilăriei mele, ce mai găseai pe la piață erau cam schiloade și trebuia tata să le îndoape vreo două luni, să le poată găti mama când le venea sorocul, fripte și puse călare pe varză călită în cuptor. 
Mai mâncam la Tușa Zamfirica de la Brănești aproape de culesul viei toamna câte un boboc de rață scos din ou primăvara și îndopat cu iarbă tăiată cu tărpanul și mărunțită cu satârul pe un butuc aflat sub umbrarul de viță de vie.
Pe urmă când am mai crescut au dispărut și rațele și curcile și păsările de prin piețe și singura aripată care se mai găsea pentru gătit era puiul de Avicola, dispărut și el după 1985, dar prezent la cotă oferită contra cost de regimul comunist sub forma tacâmurilor de pui, poreclite "găini japoneze Taki-muri".
Abia după înființarea supermarketurilor au apărut timid în rafturi delicatese cel mai adesea din import, printre care și pieptul de rață.
N-am mâncat de multe ori, poate de 3-4 ori gătit de alții și cam tot de atâtea ori gătit de mine, fie după cartea de bucate, fie după fler.
Recent însă am încercat tehnica cumnatei mele din Ungaria expertă în arta culinară și am obținut cele mai fantastice fripturi din piepturi de rață de până acum, așa că vă dau și vouă rețeta.

  1. pe un fund de lemn se crestează pielea și grăsimea (fără a se tăia carnea) la o distanță de 1 cm între crestături
  2. se condimentează pieptul pe ambele părți cu piper proaspăt râșnit și cu sare de mare grunjoasă
  3. se încinge bine o tigaie cu fund dublu până ce începe să fumege
  4. așezăm pieptul de rață cu pielea în jos în tigaia încinsă și-l frigem 3-5 minute, până se rumenește, apoi îl întoarcem cu pielea în sus și-l mai frigem 3-4 minute
  5. acoperim cratița și fie o mai ținem pe foc 2-3 minute, fie continuăm friptul la cuptorul încins la 150 de grade 12 minute după ceas.
  6. dăm cratița deoparte și lăsăm friptura să se odihnească 5 minute după ceas.
  7. tăiem friptura în felii oblice de 1 cm grosime
  8. sărăm friptura cu o sare de mare delicată (Fleur de sel, Maldon), după care o putem servi cu diferite sosuri sau garnituri.
O friptură bună din piept de rață trebuie să fie suculentă (dar nu crudă), de culoare roz deschis și cu miros de carne friptă.
Pofta bună!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu